Al-kisahnya semalam umi berurusan dengan dua perkara yang berbeza...
satu dengan badan kerajaan dan satu lagi dengan pihak swasta...
kalau dulu...memang umi rasa dan semua akui kalau berurusan dengan pihak kerajaan...
tak kiralah atas urusan apa pun...
semua staf dia orang memang susah nak senyum...masing-masing muka ketat jek...
mungkin dia orang dah dilatih cara ARMY...means sentiasa buat kerja dengan serius...
tak boleh senyum...tapi, tak de lah buat kerja sangat pun dia orang nih kan sebenarnya...
tapi, bukan itu yang umi nak cakap...
nak beri sedikit pujian kepada staf badan kerajaan sekarang yang dah pandai tersenyum...
ramah dan pandai layan customer...bukan maksudnya, dia orang tu kena mengada-ngada atau apa...
just senyum dan jawab segala pertanyaan dengan berhemah dan tahu hormatkan pelanggan...
dan semalam lain pula berlaku...
umi dan walid tak de masalah berurusan dengan staf dari badan kerajaan...
dia orang semua baik-baik...senyum...jawab semua pertanyaan dengan baik
dan informatif,
serta hormat pelanggan...(wah!!! tak pernah puji dia orang nih)...
mungkin polisi baru dia orang...rasa macam nak rating dia orang bagus-bagus jek...
dan hari yang sama juga umi dan walid berurusan dengan pihak swasta...
umi pergi DIGI CENTRE (tempat adalah dirahsiakan)
atas urusan untuk ambil SIM Card yang baru...
dah lah,,, kena tunggu lama...biasalah kena ambil no. dan tunggu...
then, bila no. dah kena panggil...umi pun pergi lah dekat kaunter tu...
walid pun teman umi sekali...yang serve tu perempuan...MELAYU...
umi datang kat dia..."nak apa?" dia tanya umi macam tu...???
suara perlahan...tapi, tak reti SENYUM...masam je muka dia...
umi bagi dia no. umi...then, umi cakap nak ambil sim kad...
dia minta no. handphone umi...bla...bla...bla...kena bayar...
walid keluarkan duit dan bayar...
walid tanya dia...walid tanya sepatah dia jawab sepatah...
tak SENYUM...tak pandang muka dan jawab dengan kasar dan muka yang garang...
ada ke patut macam tu...???
kalau betul pun tak boleh nak SENYUM...sebab datang period ke...
bergaduh dengan suami kat rumah ke...
atau kena marah dengan bos ke...
janganlah layan customer macam tu...
kalau kau dah rasa macam tak de mood nak duduk kat kaunter...
cakaplah dengan bos kau yang kau tak nak duduk kat kaunter...
nak kerja kat dalam opis ke...jadi cleaner ke...cuci toilet ke...
tak pun...kalau bos kau tak bagi sangat...kena gak duduk kat kaunter tu...
pegi lah ambil mc ke...cuti tahun ke...tak pun berhenti kerja terus...
kau buat macam tu...bukan sahaja menambahkan dosa sendiri...
menambahkan dosa orang lain juga...
sebab orang lain terpaksa mengutuk kau dan mengata kau!!!
sengal kan???
orang macam tu pun ada...
honestly, umi bukan seorang yang ramah
dan juga bukan seorang yang suka tersenyum
sebab tu lah...umi tak boleh kerja di kaunter...
kerja yang have to berhadapan dengan orang ramai...
agaknya kalau umi jaga kaunter...macam tu lah keadaannya...
bila kita tahu kekurangan diri kita...
seboleh mungkin elakkan lah kerja macam tu...
tapi, kalau dah tak de kerja lain lagi...terpaksa juga kerja kat kaunter...
sila lah ubah sikap anda...kan???
umi pun kena juga berurusan dengan orang...
dengan pilot-pilot yang kadang-kadang banyak songeh...
kengkadang memang bergaduh pun dengan dia orang...
tapi, itu pun kalau dia orang kurang ajar dengan umi...tinggi kan suara ke...
pasti umi juga akan marah dan tinggi kan suara dengan dia...
macam tu lah lebih kurang...
Tapi, kalau orang datang cara baik...bagi salam...cakap dengan berhemah...
tak kan lah kita nak layan dia kurang ajar kan???
Umi cadangkan kepada syarikat-syarikat...tak kisahlah syarikat besar ke...
kecik ke...local company ke...foreign company ke...
badan kerajaan ke...syarikat swasta ke...
mana makcik-makcik or pakcik-pakcik yang kena jaga kaunter tu...
yang kena jaga kaunter customer service tu...
hantarlah dia orang training pasal communication ke
pasal macamana nak deal orang ramai...
supaya perkara macam ni tak berlaku...
dan tak de lah mencalarkan imej syarikat...
satu dengan badan kerajaan dan satu lagi dengan pihak swasta...
kalau dulu...memang umi rasa dan semua akui kalau berurusan dengan pihak kerajaan...
tak kiralah atas urusan apa pun...
semua staf dia orang memang susah nak senyum...masing-masing muka ketat jek...
mungkin dia orang dah dilatih cara ARMY...means sentiasa buat kerja dengan serius...
tak boleh senyum...tapi, tak de lah buat kerja sangat pun dia orang nih kan sebenarnya...
tapi, bukan itu yang umi nak cakap...
nak beri sedikit pujian kepada staf badan kerajaan sekarang yang dah pandai tersenyum...
ramah dan pandai layan customer...bukan maksudnya, dia orang tu kena mengada-ngada atau apa...
just senyum dan jawab segala pertanyaan dengan berhemah dan tahu hormatkan pelanggan...
dan semalam lain pula berlaku...
umi dan walid tak de masalah berurusan dengan staf dari badan kerajaan...
dia orang semua baik-baik...senyum...jawab semua pertanyaan dengan baik
dan informatif,
serta hormat pelanggan...(wah!!! tak pernah puji dia orang nih)...
mungkin polisi baru dia orang...rasa macam nak rating dia orang bagus-bagus jek...
dan hari yang sama juga umi dan walid berurusan dengan pihak swasta...
umi pergi DIGI CENTRE (tempat adalah dirahsiakan)
atas urusan untuk ambil SIM Card yang baru...
dah lah,,, kena tunggu lama...biasalah kena ambil no. dan tunggu...
then, bila no. dah kena panggil...umi pun pergi lah dekat kaunter tu...
walid pun teman umi sekali...yang serve tu perempuan...MELAYU...
umi datang kat dia..."nak apa?" dia tanya umi macam tu...???
suara perlahan...tapi, tak reti SENYUM...masam je muka dia...
umi bagi dia no. umi...then, umi cakap nak ambil sim kad...
dia minta no. handphone umi...bla...bla...bla...kena bayar...
walid keluarkan duit dan bayar...
walid tanya dia...walid tanya sepatah dia jawab sepatah...
tak SENYUM...tak pandang muka dan jawab dengan kasar dan muka yang garang...
ada ke patut macam tu...???
kalau betul pun tak boleh nak SENYUM...sebab datang period ke...
bergaduh dengan suami kat rumah ke...
atau kena marah dengan bos ke...
janganlah layan customer macam tu...
kalau kau dah rasa macam tak de mood nak duduk kat kaunter...
cakaplah dengan bos kau yang kau tak nak duduk kat kaunter...
nak kerja kat dalam opis ke...jadi cleaner ke...cuci toilet ke...
tak pun...kalau bos kau tak bagi sangat...kena gak duduk kat kaunter tu...
pegi lah ambil mc ke...cuti tahun ke...tak pun berhenti kerja terus...
kau buat macam tu...bukan sahaja menambahkan dosa sendiri...
menambahkan dosa orang lain juga...
sebab orang lain terpaksa mengutuk kau dan mengata kau!!!
sengal kan???
orang macam tu pun ada...
honestly, umi bukan seorang yang ramah
dan juga bukan seorang yang suka tersenyum
sebab tu lah...umi tak boleh kerja di kaunter...
kerja yang have to berhadapan dengan orang ramai...
agaknya kalau umi jaga kaunter...macam tu lah keadaannya...
bila kita tahu kekurangan diri kita...
seboleh mungkin elakkan lah kerja macam tu...
tapi, kalau dah tak de kerja lain lagi...terpaksa juga kerja kat kaunter...
sila lah ubah sikap anda...kan???
umi pun kena juga berurusan dengan orang...
dengan pilot-pilot yang kadang-kadang banyak songeh...
kengkadang memang bergaduh pun dengan dia orang...
tapi, itu pun kalau dia orang kurang ajar dengan umi...tinggi kan suara ke...
pasti umi juga akan marah dan tinggi kan suara dengan dia...
macam tu lah lebih kurang...
Tapi, kalau orang datang cara baik...bagi salam...cakap dengan berhemah...
tak kan lah kita nak layan dia kurang ajar kan???
Umi cadangkan kepada syarikat-syarikat...tak kisahlah syarikat besar ke...
kecik ke...local company ke...foreign company ke...
badan kerajaan ke...syarikat swasta ke...
mana makcik-makcik or pakcik-pakcik yang kena jaga kaunter tu...
yang kena jaga kaunter customer service tu...
hantarlah dia orang training pasal communication ke
pasal macamana nak deal orang ramai...
supaya perkara macam ni tak berlaku...
dan tak de lah mencalarkan imej syarikat...
No comments:
Post a Comment