20120517

Perasaan yang...

Assalammualaikum,

Pagi tadi meeting di opis client...first time masuk opis dorang after renovation...
pegi dengan shushu...masuk je opis dorang..."mak ai!!! besarnya..."
lepas tu..."eh! mana meeting room dia?" berdiri then pandang keliling...
"kat sini lah..." shushu tunjuk sebelah kiri...ok...buat muka blur2 sikit sebab semua orang kat dalam meeting room tengah tengok kat kita orang (orang yang selalu datang lewat bila ada meeting)
lepas tu cari pintu...semua kaca...dan nampak wah!!! exclusive nya...
pelan-pelan tolak pintu...takut tersalah lagi...wahahahaha...
itu kejadian yang berlaku pagi tadi...

Lepas tu,,, ex bos saya...dah join dengan co. client...
sekali lagi rasa macam pelik...dah lebih kurang 1year tak jumpa dia...
ada jumpa lah...tapi, tak de lah berbual or bercakap sangat dengan dia...
so - tiba-tiba bila jumpa and he is representing his co. and that co.is our client...
rasa macam...hohohoho...nak treat dia macamana ha???
dia pun tak bercakap sangat...rasa pelik kot sebab...before kita org semua staf dia,,,
kengkawan dia...now ~ supplier dia...contractor dia...rasa macam...
eh!!! nak panggil ko apa ha?  nak cakap ek?
jadi bagi masa lah untuk terima dia n layan dia sebagai seorang client...

Kejadian seterusnya mengganggu emosi umi bila...
kat dalam kereta shushu kena bebel dengan mr supportee...
kesian???  kesian juga...tapi, dia kena tanggung lah...sebab dan akibat atas apa yang dia buat...
hurm...kengkadang memang susah nak ajar orang yang dah tabiat dia macam tu...
dia hanya buat apa yang kita bagi...dan tak pernah fikir lebih dari itu...
dan benda tu sangat-sangat mengganggu perjalanan department dia...
bila report macam tak berapa nak lengkap...mr supportee selalu minta umi tolong advice...
umi kena masuk dalam maintenance department...review smua report dia...
barulah umi boleh adjust and alter apa yang patut supaya report tu lebih accurate dan user friendly...
lebih kurang macam tu lah...kerja dengan dorang nih...kita kena fikir lebih dari apa yang dorang fikir...
lepas tu...bagi report or create something untuk memudahkan dorang...
then, kena bagi sebelum dia minta ... lebih kurang macam tu lah...
umi ada gak bagi pandangan dan buah fikiran...
hopefully,,, akan membantu...

Dan sangat-sangat mengejutkan bila si pari-pari cuti dan tak beritahu umi...
hampeh punya orang...lepas tu HQ tanya pasal claim untuk hari ni...
umi pagi2 lagi dah keluar pergi meeting...
kalau dia beritahu umi awal...before keluar mesti umi dah siapkan claim dulu...
huh!!!  

Semua kejadian yang berlaku di atas memang mengganggu emosi umi...
dan kejadian yang terakhir sekali memang buat umi betul2 marah!!!
grrrrrr...
pernah tak rasa,,,  kita tak faham perasaan kita...???
marah ke...or sedih or happy...
umi rasainya tadi...that's why umi list downkan semua kejadian yang berlaku pagi tadi...
dan analyse kejadian yang mana satu telah mengganggu emosi umi yang tak berapa nak stabil...
and finally, i got the answer...and i feel better now...
hurm...cubalah...supaya kita dapat mengawal emosi kita dan tak melepaskan marah kita pada orang lain...
tak pasal-pasal kan...orang yang tak bersalah menjadi mangsa...
ok...kita buat kerja pulak ye...

No comments: