20120508

Cara Kerja yang Berbeza

Assalammualaikum,

Bos yang malu-malu nak suruh saya buat kerja..."macamlah aku ni garang sangat"

Situasi 1 :
mr supportee : yan, u busy ke?
umi : kenapa?
mr supportee : kalau u tak busy tolong saya check satu report nih...kalau boleh dua bulan...kalau tak boleh 1bulan pun tak pe...
umi : ok...
mr supportee : bila-bila lah...bila u ada masa

macam baik sangat kan, dapat bos macam nih...minta buat kerja...siap beri kelonggaran...condition : bila tak busy dan bila-bila ada masa...bila yang umi tak busy...?? bila yang umi ada masa...?? memang tak de...sebab masa yang tak busy tu...umi buat benda lain (blog walking etc...) tak de lah...umi belum pernah tak buat kerja yang bos bagi...mesti akan buat...kalau dia kata nak cepat...buat lah secepat yang mungkin...kalau dia kata tak kisah, bila-bila pun boleh...mungkin dalam masa sehari dah ada kat meja dia...saya yang memang seorang pekerja yang rajin ... sila muntah...

Situasi 2 : 
klon : yan, kalau situasi macam ni...bla...bla...bla...
dan umi pun dengar dengan penuh kosentrasi...dan angguk-angguk kepala bila faham dan setuju dengan apa yang dia cakap...
klon : so - kita bole claim dekat client tau kalau situasi macam nih...
umi : ok...starting May?
klon : no...last month...
ok...umi pun take note...
klon : then, u can penalty our pilot...u go through the report then, kalau u tengok memang salah dorang u just deduct from the KPI...
hohohoho...nak suruh umi buat rupanya...cakap je lah..."yan u claim this...bla...bla...bla...and KPI tu u tak payahlah sent kat I...u just potong je apa yang patut"
tak payahlah i'm wasting my time consentrate on your explanation...end up...saya yang kena buat kerja rupanya...adakah saya nih terlalu garang...sampai orang takut nak suruh saya buat kerja???  nak kena pusing satu dunia...baru sampai kepada point yang dia nak sampaikan...dush3!!!

Tapi, lain pula situasi saya kalau nak suruh staf saya buat kerja...saya akan straight to the point..."tolong email report nih...sekarang ye"...or "mana report ni??? tak siap lagi???" lepas tu pandai-pandailah dia orang fikir...garang ke macam tu???  tak kan???  saya hanya nak memudahkan semua orang...saya akan bagi deadline untuk setiap report yang saya nak...tarikh report yang perlu dihantar...akan sukar pada beberapa bulan pertama sahaja...bila dia orang dah faham dan dah tune...tak perlu minta lagi...every month...tengok je kan inbox...semua report dah ada...terima kasih...

No comments: