20120711

Motivasi Diri

Assalammualaikum,

Sekarang ni biasakan diri untuk dengar radio ikim...
jadi,,, dah tak dengar lagu-lagu keduniaan ni yang melalaikan...
tengok diri sendiri yang sememangnya lalai dengan hiburan...
setiap hari...setiap masa...setiap saat perlu berubah untuk peningkatan diri sendiri...
sentiasa redha dengan ketentuan yang berikan...dan selalu bersangka baik...

Umi nak kongsikan...beberapa tips yang umi dengar...tentang anak-anak

1)  Dengar (tanpa jemu) apa yang anak-anak nak cakap / beritahu...tentang sekolah...tentang kawan-kawan dia...jadikan diri kita sahabat yang sentiasa mendengar keluhan anak-anak agar dapat mengelakkan anak-anak dari mencari sahabat lain di luar...dalam erti kata lain jadilah PENDENGAR YANG SETIA

2)  Anak-anak belajar dari persekitaran.  Anak-anak dalam lingkungan umur bawah 5tahun, mereka kekurangan vocabulary dalam diri mereka.  Oleh itu, mereka akan banyak bertanya untuk belajar...terkadang mereka mengamuk / memberontak apabila mereka tidak dapat perkataan yang sesuai untuk menyatakan sesuatu.  Untuk mengelakkan perkara ini berlaku,,, selalu membaca bersama anak-anak untuk menambahkan vocab mereka.

3)   PERJANJIAN.  Kepada ibubapa yang menghadapi masalah dengan anak-anak yang suka mengamuk / menangis / memberontak di khalayak ramai.  sebelum keluar dari rumah untuk shopping contohnya : beritahu anak-anak yang kita tak boleh belikan mereka permainan (berikan alasan yang baik) seperti : permainan dah terlalu banyak di rumah.  Duit kita untuk perbelanjaan lain yang lebih penting.  Jika anak-anak tidak mematuhi perjanjian (masih juga memberontak) hukum mereka apabila sampai di rumah.

4)  Bercakap Benar.  Jangan ajar / menggalakkan anak-anak menipu.  Jika kita selalu marah / menghukum anak apabila dia membuat kesalahan (bercakap benar) anak-anak akan takut untuk bercakap benar atau mengaku kesalahan yang dilakukan. contohnya : pinggan pecah.  Ibubapa hendaklah menggalakkan anak-anak mengaku (berkata benar) dengan berjanji untuk tidak menghukum kepada sesiapa yang mengaku.  If possible reward anak-anak yang mengaku.

5)  Jangan lupa puji anak-anak sebelum menyatakan kesalahan / kekurangan mereka.

Terima kasih radio ikim untuk perkongsian ini.


No comments: